6 Meest Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #5

Vraag 5. Waarom zijn Miksang foto's altijd rechthoekig? Waarom geen vierkant of panorama? 


We zien de wereld toch niet niet in een rechthoek?

Hoe we echt zien: amandelvormig

Onze ogen zien niet in een rechthoek, vierkant of panaroma formaat. En ook niet rond!
We zien vanuit een amandelvormig perspectief. Dat is zó vanzelfsprekend, dat je het meestal niet eens opmerkt.

Wat je ziet zie je dus altij din een soort ovaal.

En als iets je raakt? Dan gebeurt dat niet persé in het midden van je blikveld.
Vaak zie je iets in je ooghoek, en dan richt je je hoofd of ogen om het beter te bekijken.

Hoe onze ogen technisch werken

Het meest scherp en meest kleurrijk zien we vanuit het midden van onze ogen: in het midden van de iris zitten de meeste receptoren waarmee de kleuren het meest helder gezien worden, én het meest scherp.

Hoe werkt geraakt zien?

Geraakt zien gebeurt onverwacht, plotseling, en met een schokje.

Iets resoneert, je merkt iets op, het trekt je aandacht juist vaak dat iets in de ooghoeken opvalt. Dan draai je je hoofd en kijk je beter; je richt je beide ogen om het visueel helemaal op te kunnen nemen.

Je waarneming ervaren en begrijpen

Je blijft kijken totdat je je ervaring van geraakt zien helemaal begrijpt.

Pas daarna druk je je begrepen ervaring van geraakt zien uit met je camera.
Precies zoals we het gezien hebben, vanuit rechtop staande positie of zittend.

Je houdt de camera niet scheef, niet hoger en niet lager.
Je verandert je positie niet door een stapje naar links of rechts te zetten, of door je knieën te zakken.

Je onderzoekt je ervaring van puur, zuiver zien en geraakt precies zoals je het gezien hebt, zonder aan de compositie te sleutelen.

Waarom een rechthoek?

In Miksang zet je het medium fotografie in voor je creatieve expressie.
En de camera werkt tegenwoordig van nature met een rechthoekig sensor.

Dit is de basisvorm van dit medium.
Zoals een schilder werkt met een doek, een dichter met taal, of een beeldhouwer met steen,
zo werk jij met de rechthoek van je sensor.

Je drukt je ervaring uit binnen deze vorm, met de mogelijkheden én de beperkingen.

Niet alles wat je, past in een foto
Soms is het krachtiger om iets los te laten. Of om door te lopen. - als je merkt dat je te hard gaat werken om een foto te kunnen maken bijvoorbeeld.

En, soms is bijvoorbeeld filmen geschikter.

Over formaten

Dit hoort bij dit medium camera en dat weet je van te voren.
Je vertaalt jouw ervaring van geraakt zien met dit specifieke medium.

Veel camera's bieden de opties om met een rechthoek, vierkant, liggend extra langwerpig of panoramisch beeld te fotograferen.

In Miksang houden we dit eenvoudig: je kiest 1 formaat. 

Ikzelf gebruik het liefst de hele sensor, de volledige rechthoekige vorm.
Andere formaten gebruiken maa een deel van de sensor,
en dat vind ik persoonlijk zonde.

Creatieve expressie is poëtisch

In de Miksang benadering van fotografie is het fotograferen op natuurlijke wijze ook een poëtische wijze van expressie geven aan de ervaringen van geraakt zien.
Je drukt niet alleen uit wat je met je ogen ziet maar ook wat je op een diepere laag geraakt heeft.

Creatieve expressie is sowieso niet logisch of feitelijk; het is poëtisch.
En in poëtische creatieve expressie zit altijd een bepaalde spanning tussen het weten en het niet-weten.

Iedere kunstdiscipline heeft haar eigen regels, vormen en technieken.

En iedere kunstzinnige discipline heeft een specifieke maat, materialen en benodigde vaardigheden die je onder de knie wilt krijgen om het zo natuurlijk én ontspannen mogelijk middels je vaardigheid expressief uit te kunnen drukken.

In Miksang ligt de nadruk ligt niet op de foto's, de fotografische techniek, de fotografische regels of op de apparatuur, maar op het proces van waarneming.

Leer je camera steeds beter kennen.
Raak vertrouwd met je (zoom)lens.
In Miksang houden we de basiskennis eenvoudig − het meeste op de camera gebruik je toch niet, dus maak je geen zorgen over de techniek.
Raak bevriend met de mogelijkheden én beperkingen van je camera en je lens.
Houd het eenvoudig: gebruik wat je echt nodig hebt.
De rest laat je los.